Assassin’s Creed Origins – Peli, jonka ansiosta historian opetus on mielekkäämpää

 

Peli, jonka ansiosta historian opetus on mielekkäämpää

Tänä vuonna Assassin’s Creed-pelisarja tulee takaisin pienen välivuoden jälkeen. Pelisarja, joka on
tähän asti tullut jokaisena vuotena myyntiin alkaen vuodesta 2007. Viime vuonna Ubisoft kuitenkin
ilmoitti, että he haluavat pitää pelin kanssa vuoden tauon ja käyttää sen ajan kehittääkseen
pelimekaniikkoja ja täyttääkseen lupauksensa siitä, että pelisarja ”tarjoaisi uniikkeja ja muistettavia
pelikokemuksia, jotka tekevät historiasta kaikkien leikkikentän”.

 

Pelin historiaa

Pelisarjan ensimmäinen peli tuli myyntiin vuonna 2007, jossa nykypäivässä elävä Desmond Miles kaapataan ja kytketään Animukseen, jolla kaappaajat (Temppeliritarien pyörittämä Abstergo-yhtiö)
yrittävät päästä käsiksi Desmondin esi-isän muistoihin löytääkseen ”Apple of Eden”, joka on
historian aikana vaihtanut monesti omistajaa ja aluetta. Jokainen peli sisältää historiallisia
tapahtumia maailmalta. Esimerkiksi Unity sijoittuu Ranskan vallankumoukseen ja Assassin’s Creed
I kolmanteen ristiretkeen. Pelisarja on liittänyt myös jokaiseen peliinsä historiallisesti merkittäviä
henkilöitä mukaan ja osalle heistä on annettu juoneen kuuluva roolikin. Mukana näemme muun
muassa Napoleon Bonaparten, Jack The Ripperin ja Leonardo Da Vincin.

Pelin juoni

Origins sijoittuu muinaiseen Egyptiin ja tarina alkaa pienestä Siwan kylästä, jossa hahmomme
Bayek asuu. Hän on Medjay (aavikon tiedustelija, alueiden suojelija ja silloinen eliittipoliisi). Hän
on Siwa-kylän viimeisiä Medjayta ja lähtee pitkälle kostoretkelle kostaakseen poikansa kuoleman,
joka tapettiin hänen silmiensä edessä. Bayekin vaimo Aya (oppinut Medjay) työskentelee
Cleopatran alaisuudessa ja Bayek joutuu yksinään jahtaamaan ympäri Egyptin henkilöitä jotka
tappoivat hänen ainoan poikansa. Matkan varrelle mahtuu petoksia, kansalaisten auttamista ja
historiaan tutustumista.

Millaisia eroja edelliseen on huomattavissa?

Verrattuna aikaisempiin peleihin, Origins on saanut Far Cry Primalista tutun lintuperspektiivin, jolla
pystyy löytämään lähistöllä piileskelevät viholliset, eläimet, aarteet jne. Vihollisten ja eläinten
kohdalla lintu ilmoittaa kyseisen hahmon vaikeustason (level) joka antaa pientä vinkkiä pelaajalle
kannattaako käydä ärsyttämässä kyseistä hahmoa/eläintä. kun taas Far Cryssa sai selvitettyä, että
onko vastustajan taso normaali/hyökkäävä/jousimies/armored jne.

Uusina ominaisuuksina taistelumekaniikkaan on tullut Rage-tila, jossa mittarin täyttyessä Bayek
iskee edessä olevaan viholliseen tehokkaan iskun. Myöskin iskujen torjuminen ei ole yhtä helppoa
enää, kuten aiemmissa versioissa. Edellisissä iskujen torjuminen ja vastaiskujen tekeminen oli
helppoa, kunhan painoit tarpeeksi ajoissa kyseistä nappia ohjaimesta. Vain kahden käden aseiden
hyökkäyksiä et pystynyt estämään muuten kuin väistämällä. Originissa pystyt tekemään kilvelläsi
osittaiset torjunnat, mutta vihollisten tekoälyä ja mekaniikkaa on paranneltu, jonka takia esim.
vastustaja hyökkää useammin, eikä jää odottamaan iskujasi.

 

Egyptin kartta on jaettu levelien mukaan osiin. Voit yrittää päästä korkeampisten level-alueiden läpi
jos uskallat, mutta monesti jäät alakynteen vastaan tulleiden maantierosvojen hyökkäyksissä, ellet
ole päivittänyt hahmosi health- ja aseidesi damage-asteita. Itselläni matka jäi kovinkin lyhyeksi
näitä vastaan.

 

Pelissä nähdään myös taitojen availua. Alussa osaat ne ns. perustoiminnot, kuten perus
miekkataistelun. Sitä mukaan kun levelisi karttuvat ja suoritat sivutehtäviä (kuten hautojen
tutkimiset) saat aina yhden taitopisteen, jonka voit käyttää avataksesi uusia taitoja. Uusissa taidoissa
on mukana muun muassa edellä mainittu Rage-kohtaus, nukutusnuolet, taisteluapua kotkaltasi jne.

Mieluisana lisänä on myös peliin sisällytetty photo-mode, jolla voit nappailla itsellesi still-kuvia
seikkailujesi aikana. Ja se määrä mitä olen tähän asti nähnyt, ne voisivat yhtä hyvin olla pelin
esittelykuvina. Kartalta löydät myös toisten nappailemia kuvia alueilta ja pystyt jättämään kuvalle
tykkäyksen kesken kartan selausta.

 

Kokemuksia

Assassin’s Creed pelisarjaa pitkään pelanneena olin iloinen, että Ubisoft piti välivuoden. Peli oli
kuitenkin tähän mennessä ilmestynyt joka ikinen vuosi kauppojen hyllylle. Hankittuani pelin, olen
tähän mennessä aina kotiin tultuani jäänyt kiinni konsoliini pelaten peliä, jossa olen tällä hetkellä
levelillä 33. Sain pelistä samanlaista intoa suorittaa tehtäviä kuin mitä olen aiemmin saanut esim
GTA-peleistä tai Batman-sarjasta. Vasta kun peli on pelattu läpi, niin voi keskittyä keräämään
salaisuuksia ja keräilytavaroita maailmankartasta.

Historiaa käydään läpi pelin henkilöissä tai erikseen löydettävissä teksteissä ympäri Egyptiä. Peli
jatkaa edelleen sarjana, jossa pelaamalla pystyt oppimaan historiasta paloja sieltä ja täältä. Kuinka
moni on oppinut enemmän pelistä historiaa, kuin koulussa ollessaan?

Origins antaa Assassin’s Creed sarjalle kauan odottaman raikkaan tuulahduksen ja odotan hieman jo
innolla, että mihin aikakauteen pääsemme seuraavalla kerralla.

Jos kiinnostuit pelistä, saat sen tilattua meiltä haluamallesi alustalle:

PS4: Assassins Creed: Origins

Xbox One: Assassin’s Creed Origins

 

Haluaisimme kuulla teiltä toiveita, minkälaisia blogipostauksia haluaisit meidän tekevän tulevaisuudessa? Voit kertoa toiveistasi kirjoittamalla tämän alle kommenttikenttään.

 

Traileri pelistä:

 

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit (2)

  • JustSi Vastaus

    Hyvä postaus, laitan blogin seurantaan 🙂

    7.1.2018 klo 06:00
  • Jenni Vastaus

    Olipa virkistävä artikkeli, päästää hienosti mukaan pelin tunnelmaan! Harkitsin pelin ostoa ja google löysi tähän artikkeliin, nyt laitan pelin tilaukseen. Kiitos hyvästä artikkelista ja avusta päätöksen kanss!

    7.1.2018 klo 18:02

Vastaa